tetamu VVIP

Isnin, 8 Februari 2010

erti kemaafan dan menerima kemaafan

apa fungsi and erti maaf bagi kowg sume?
adakah sebagai alat utk menutup kesalahan?
adakah alat utk menunjukkan kowg menyesal di atas perbuatan kowg?
adakah ungkapan maaf hanya sebagai alat utk membolehkan kowg terus membuat kesalahan yang sama berulang kali?
or maaf tu adalah perkataan yang kowg gunakan sebagai alat utk utk menghilangkan perasaan bersalah yg kowg hadapi krn menyusahkan kehidupan owg lain?
tp walau apa pon alasan kowg menggunakan perkataan maaf,
bagi aku semua org sememangnya merasa sukar utk mengungkap perkataan 4 huruf ini
iaitu maaf.
sesukar mengungkap kemaafan,
aku rasa sukar juga untuk menerima kemaafan apatah lagi klu kesilapan itu terlalu besar utk dimaafkan.
jadi, sama-sama susah kan?
jadi apa salahnya kita menerima kemaafan kerana kedua-dua pihak sememangnya mengalami kesukaran.
nape ye tiba-tiba aku bercerita tentang kemaafan?
kerana cerita seorang teman mengenai kesilapannya dan kemaafan yg dipohon kepada seorang sahabat seolah-olah diperlekehkan membuatkan aku turut tersedar tentang silapku juga pada seorang teman di atas ketelanjurannya melepaskan kata-kata yg tidak enak aku dengar kerana seolah-olah memperlekehkan usahaku.tp aku x menerima kemaafannya setelah sekian lama?
sedih bukan jika seseorang tidak menghargai usaha tetapi seenak-enaknya berkata seolah-olah dia tahu semuanya.
tapi dia dah pun memohon maaf.
walaupun dia merayu,
menangis,
kekerasan hati,
amarah yang membara,
kuasa utk menghukum
apatah lagi memaafkannya bukan terletak di tangan ku.
sedangkan rasulullah saw ampunkan umatnya
ini kan aku insan biasa yg sememangnya tidak berkuasa menghukum sesiapapun.
kemaafan tu lebih mulia sbnrnya..
ermm..
sebenarnya
jauh dr sudut hati aku nie
aku dah maafkan dia.
cuma aku harap
dia sedar yg kerana mulut badan binasa.
biar dia sedar sememangnya mulut yg allah swt kurniakan bukan utk digunakan sewenang-wenangnya.
cerita teman aku si A semalam wat aku teringat yg aku nie dah bertindak kejam kerana terus memendam dendam dan perasaan marah terhadap seorang teman.
hari ini aku rasa dah tiba masanya aku memaafkan dia.
aku tak nak dipanggil perempuan yang keras hati.
lebih-lebih lagi
sememangnya sikap iri hati,
sifat amarah,
busuk hati,
bongkak sememangnya akan menggelapkan hati.
membawa penyakit hati!!!
aku xnak hati aku gelap!!
aku xnak hati aku busuk berulat!!
aku nak hati aku bersih dari sifat yang keji...
ermm..
so hari ini aku nak maafkan sesiapa saja yg wat aku sakit hati.
biarlah mereka sakitkan aku.
tuhan tahu apa yang patut diperbalas kepada orang yang menzalimi orang lain.
biarlah mereka mengeji aku,
mengata aku,
memfitnah aku.
asalkan aku terus bahagia.
diowg sume dapat apa?
dosa dapat la..
terus la mengumpul dosa dan sedekah pahala kowg kat aku.
aku cuma akan ucapkan terima kasih sambil tersenyum.
huhu..
puas hati aku dapat express perasaan aku dalam blog aku nie..
aku nak ucap terima kasih kat temanku A sbb menyedarkan aku.
aku harap sahabat si A akan memaafkan dia..
keterlanjuran kata A memang menghiris hati sahabatnya.
tapi sbg sahabat, seharusnya menerima kemaafan itu.
xpela,apa hak aku utk mempersoalkan tindakan sahabat A?
aku pon wat kesilapan yg sama.
mungkin masa nie kita xboleh berfikir dengan rasional sbb tgh diburu amarah yg menebal.
ermm..
nanti dia ok la tu  wahai A.
bagi la dia masa nak bertenang.
ingat la..
kemaafan xsenang nak dipohon.
bukan senang juga untuk diterima.
jadi dua-dua sukar..
so apa salahnya klu kawan kita dah mtk maaf, kita sedia memaafkannya?
ermm
semoga sikap saling bermaaf-maafan jadi amalan kita semua..
tp jangan juga jadikan ia alasan utk menyelamatkan diri dari terus melakukan kesalahan..
huhuhu

2 ulasan:

Miss Eila Sim berkata...

betul, semua orang harus dapat peluang ke-2. tapi jika peluang tu dah banyak kali diabaikan? sehingga memijak hak kita sebagai manusia? hmm.. yelah, mula2 kita xdpt maafkan. tapi bile hati dah tenang, pasti kita akan maafkan dia. apa yang buat kita xdpt maafkan dia? sbnrnye, sb kita tengah marah. ^^,

momoQue berkata...

huhu
tol ckp eila tu
tp pape pon seb bek naza dah ok n leyh pk rasional balik
huhu