tetamu VVIP

Isnin, 6 Disember 2010

trivia di pam minyak

sepanjang aku keje kat shell nilai tu.. aku dapat lihat pelbagai perangai and tingkah laku manusia.. and kat sini aku nak senaraikan beberapa perkara yang boleh dikatakan menonjol sket dlm ingatan aku..

1. sepanjang aku bekerja kali kedua di shell nilai nie, first time aku jumpa customer yang jujur.. beliau telah memulangkan duit baki yang aku tersalah bagi sebanyak RM30..mula2 beliau dtg and bertanya kepada aku, adakah aku ade short duit dalam 2 3 hari nie? aku ckp, ''ade.. dalam RM30 or RM50.. tapi xingt bile short tu.."(sebab sepanjang aku bekerja kali kedua nie, nie first time aku short..tu aku leyh ingt berapa aku short..).. aku sgt kagum dgn kejujuran die.. thanks pada incik tersebut.. (:

2. sepanjang aku keje kat shell tu, first time aku jumpa orang yang tersangat lalai sampai dia leyh lupa letak balik nozzle selepas mengisi minyak  dan terus memandu dgn nozzle yang tersangkut pada tangki minyak kereta dia.. dan nozzle tersebut telah putus dari pam tersebut.. terbang duit bos utk baiki balik nozzle tu.. haha.. hadoii..
(bos baru je suh ktowg berjimat cermat utk menjimatkan kos.. ishk2.. kesian beliau..hihi)

3. selain itu, sejak aku kerja kat situ, first time aku jumpa customer yang teramat la pekak.. ceritanya begini..

(lokasi: kaunter pembayaran customer dr luar... bukan dari meja cashier)

aku: ye bos, nak isi berapa? (tanya aku kepada customer tersebut sambil tersenyum..)

customer: pam 2, 35 ringgit..

aku: ok, nak minyak 95 ke or 97?

tiba2 beliau naik hangin secara tiba-tiba..
customer: saya mau  isi 35 ringgit la.. (sambil jerit2, bernada marah..)

aku plak drp tersenyum happy, terus naik hangin la.. pekak badak nye owg.. pas tu tiba2 nak marah aku, pe kes? gila! haha

4. sepanjang aku kerja kat sana, aku jumpa macam2 taktik manusia utk menipu..

5. sepanjang aku kerja kat situ jugak, aku perhatikan, setiap kaum tu, pasti ada perangai dan kerenah memasing.. (aku bukan nak bersikap perkauman apatah lagi berprejudis.. tp ni yang aku rasa, nampak dan perhatikan..malah, kena batang hidung sendiri..cukup la aku simpan sendiri.. kalau aku cite, pasti ada yang berkecil hati.. silap2 aku leyh didakwa bawah AKTA HASUTAN..ishk2)

6. sepanjang aku kerja kat sana, aku pernah mengamok kat customer sebanyak 3 kali.. ini mengamok tahap menggila la.. kalau nak ikutkan, banyak kali aku ngamok pon..huhu..
1st aku ngamok sebab mamat bangang mane entah tibe2 jerit maki aku bodoh dari tempat dia isi minyak.. dia tu yang bodoh macam owg xpernah isi minyak.. masa forecourt (org yang layan kowg mase isi minyak kat luar tu..) datang, diowg tekan, keluar je minyak tu.. bongok kan mamat tu? kowg rasa ape respon aku mase mamat tu jerit aku bodoh dari luar tu? haa.. jawapan nye, aku g jerit kat mamat tu balik kat microphone sebelah aku tu... (actually fungsi microphone tu utk panggil forecourt or wat announcement je..tlg jgn wat kerja giler cm aku nie..huhu).. aku jerit kat microphone tu dgn nada yang teramat marah, "woi, ko yang bodoh ke aku? tekan nozzle pon xreti.. ade hati kata aku bodoh''.. haa, amek ko.. pedulik ape aku.. aku hangin betul dgn manusia xde sivik cmni.. isi RM3 je.. macam isi minyak RM30.. sedangkan cina2 yang isi minyak RM70 pon xde maki owg kalau minyak xkeluar.. kadang2 lambat sket nak keluar sbb sistem tu hang la.. macam laptop kowg gak kan? kalau maki aku pon xde guna la bongok.. &W$#&*$&(@

2nd time aku ngamok sbb perkara yang lebih kurang sama la.. india mane ntah.. isi minyak RM10... pas tu minyak dia hanya kua RM6 je.. dia yang tongong sangat.. tbe2 je tercancel pam kot.. so, minyak stop la.. pas tu aku pun xperasan la.. aku ingt dia dah letak nozzle n nak mek baki.. mase tu pon customer ramai, so aku sebuk layan customer.. tiba2, macha hampeh tu g jerit dari pam.. "weyh perempuan.. ko nie celaka la.. bodoh!''.. aku yang tengah sebuk tu, terus stop layan customer, aku jerit, ''weyh, ko la yg bodoh.. ko g cancel pam wat ape?''.. (padahal bos ade kat luar nie.. aku selamba je marah.. aku yang naik darah nie, terus terlupa kewujudan bos..).. then india tu masuk g maki aku..aku lak balas caci maki dia.. pas tu dia blah.. seb bek dia xg bunuh aku ke kan..india nie salu wat kerja2 cm tu.. (kalau aku nie ngamok, sume mende aku lupa...main lepas je..).. then lpas tu bos masuk, ckp kat aku, suh sabar.. india tu gangster..aku diam je.. (dalam aty aku ckp, gengster xgengster.. aku dulik pe.. suke aty caci2 aku.. bongok betul!

kejadian yang ketiga pon lebih kurang sama la.. aku malas nak cite.. pendek kata kan, if ade probs mase kowg isi minyak, jgn marah2 cm owg bodo kat pam tu.. sila la panggil forecourt kat luar elok2.. xpon panggil je la aku elok2.. sbb xsume tu salah aku de.. mende tu sume mesin.. guna sistem bagai.. so, mende2 cmni kadang2 ade masalah ketidakfungsian or hang.. jadi, don't be stupid idiot buffolo jerit2 tepi pam cm owg xpenah belajar pendidikan islam, pendidikan moral dan sivik..


4. pada hari terakhir aku bekerja sem lepas, uncle momen iaitu salah sorg forecourt bangla kat luar tu, telah disamun semasa nak menunaikan solat zohor.. hari tu, aku bekerja dgn penuh ketakutan kerana takut ade owg dtg rompak.. wuwu.. doakan keselamatan aku ye kawan2..hee

5. aku juga telah berhadapan dgn pelbagai teknik mengorat dari macam2 manusia.. bukan nak poyo sbb di'usha'.. tp aku rasa cm geli pun ade tengok gaya diowg tu sume.. teknik yang xleyh tahan ialah, menggedik2 kat meja cashier aku tu.. dan teknik kenyit mata.. blueekk.. nak muntah aku.. huhu.. dan bila owg mintak no fon, sorry.. i have to say that xyah la ye.. then dia blah.. dulik la nak kt aku sombong ke pe.. lagipon ape kes nak bg no fon plak.. kang aku bg no fon balai polis or no bapak aku, baru ko taw..huhu

sekiranya anda masih berkelakuan begini wahai lelaki lelaki sekalian, mahu saja aku scan aku.. hamek ko!

pengajaran dari cerita aku yang berunsur keganasan ini ialah:
1. tlg la bersabar semasa berurusan dgn customer.. manusia nie macam2 kerenah dan perangai.. sabar la ye.. huhu
2. tlg la jangan terus ngamok cm aku tu.. bahaya kan? huhu
3. anda yang bergelar customer, tlg la memahami keadaan dan perasaan owg lain.. jgn ckp ikot ske aty and bertindak xpakai otak yang allah bagi kat kowg tu..

k la, penat plak bercerita nie.. nak berehat la pula..
thanks for reading..
(:


karutan si tukang karut,

4 ulasan:

aGym berkata...

panjangnye~~ huhu

faten edura... berkata...

hahahaha..kisah yg menarik..klu ada button like nk je edu like..mmg gelak sorang2 baca trivia tu.. :P

Unknown berkata...

Cust tu kne byr ke atas sbb pump myk tu tercabut?. Boss tk amek tindakan ke ?

anabella momoque berkata...

Hi azrai... tq ye komen. Maaf lambat reply sbb sy jarang bukak blog skrg..hee. aah. Cust kena byr sbb tu kesilapan dan kelalaian dia. Tp sometimes diorg mtk byr secara ansuran...huhu