tetamu VVIP

Khamis, 22 Oktober 2009

kenapa kita berasa sakit semasa cemburu?


korang semua perasan x?
korang akan berasa sangat sakit semasa cemburu dan kesakitannya xdapat digambarkan dengan kata-kata?
atau pun kesakitan tersebut korang gambarkan sebagai cemburu atau jealous dalam bahasa inggerisnya.


bagi aku la, jealous or cemburu tu mmg perasaan yang sangat menyakitkan dow. xtentu arah aku dibuatnya.. monyok je muke..hehee
(sbb mase aku tgh wat entry nie pon aku tgh jeles..hahaha)
tp sakitnyee xla kte boleh nampak daripada luaran
tp sakitnye kat dalam perasaan kte..
xsame macam kita terkena pisau atau terkena air panas..
subjektif betul sakit die...
hee
tp aku yakin semua orang rasa kesakitan yang sama walaupon kesakitan tu kita xboleh nampak..
tapi kadang2, kita boleh perasaan daripada reaksi seseorang itu semasa seseorang itu cemburu kan kan?
hee




nie la penjelasan bagi mengapa kita berasa sakit semasa cemburu:
Sekumpulan saintis di New York berjaya menemui kawasan dalam otak yang mengawal perasaan cemburu di mana ianya berada dalam kawasan yang mengesan kesakitan fizikal.
yang menariknya,
bahagian yang mengesan kesakitan fizikal ini mempunyai kaitan dengan kesakitan mental


Sebab itula kita akan berasa terluka bila kita cemburu.



ingin menambah informasi anda
silala ke laman web kosmo edisi 17 feb 2009.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0218&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_09.htm



Tiada ulasan: